20120410

Stefan och Magdalena inga gudar jämte dem


Rosor kan vissna också...
Tron på en nu ledare kan vara bedräglig, en fara. Att ens egen insats marginaliseras och att likt en gud ledarens ska svepa över jorden och frälsa alla i en bibel som ingen vill läsa. Jag må måla fan på väggen men jag känner en stor oro över de som sker och visst ler jag lite men…

          Så kommer ännu en undersökning som pekar på framgång för det stora oppositionspartiet och sakta så känner jag hur valsegerns redan så smått börjar firas i leden. Precis det som jag varnat för. Visst må siffror vara roliga när de pekar åt rätt håll, men det ska göra det av rätt anledning och här är jag tveksam. För handen på hjärtat så har vi en politik, precis som Stefan Löfven säger, men det är i grunden den som väljarna vände ryggen 2006 och 2010 och samma parti med sin slutenhet.

           Så stilla undrar jag var finns Carin Jämtin? Var finns Lars Engqvist? Två nyckelspelare som äger Socialdemokraternas framtid i sina händer. Två spelare som är viktigare än både Stefan Löfven och Magdalena Andersson. De ska två sistnämnda är bara arbetshästar medan Jämtin och Engqvist, med sina grupper, är de som ska peka ut den framtida färdriktningen och borde synas mer. Men finns det en rädsla att nu när det ”går så bra” sticka ut hakan och testa nya tankar om organisation och politik?

            För som Karin Pettersson skriver i dagens ledare i Aftonbladet så avgörs valet 2014 redan nu och då måste vi inse att vi inte ska vinna på andras misstag utan på vår egen förträfflighet. Men medan Karin riktar ljuset på Stefan och Magdalena så bör ljuset riktas på de som ska formulera politiken De som ska förena frihet och jämlikhet för 2000-talet. Vi ser i mångt och mycket samma bedrägliga utveckling hos Moderaterna men i fallande då allt mer hänger på två ledare och inte en politik eller lag.

           Så jag må vara pessimist men jag vet att vi idag skuttar över 35 procent samtidigt som vi samma tid inför valet 2010 var en bra bit över 40 procent och förlorade. Så skutta på ni, men det kan bli de sista ljuva skutten… För inte är de de sista ljuva åren som vi ser? 

Så låt de sista ljuva åren
bli de bästa i vårt liv
Den lycka som vi känner
låt den stanna livet ut
Å när jag kommer fram till dagen
då mitt hjärta slutar slå
då ska du tänka på de stunder
som var vackrast i vårt liv



Media: Ab, Ab2, DN, DN2, SvD, SvD2Folkbladet 1, 2, Länstidningen, Dala-demokraten,Arbetarbladet, Sydöstran 1, 2, Östran, Exp, SVT,
Bloggat: Martin Moberg, Thomas Böhlmark och Peter Andersson på temat.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Socialdemokraterna, socialdemokratin, politik, samhälle, Välfärden, regeringen, Alliansen, Vimmerby,