20120619

En dag, en bok, en kyckling


Ibland är det sådana dagar när allt man gör inte känns meningsfullt. Men om man frågar runt så är det ofta de dagar som man anses ligga på topp och när man själv anser att man presterar så är det ingen som lägger en notis om det. Frågan är vad denna dag ligger? Jakten på sommar ledighet är det som idag driver mig framåt.

           Men dagens feeling är inte unik utan kommer varje år vid denna tid då allt fler koncentrerar sig på semesterplaner än agendan som ligger framför dem. Visst finns undantagen men semester är en stor sak för en stor del av den vuxna befolkningen. Men för mig är det efter Almedalen som min ledighet börjar. Då jag känner att jag med gott mod kan slå mig ner och läsa en bok i badenbaden. En bok och inte handlingar eller SOU, utan bara en bok för det egna höga nöjets skull. Gärna något gott vid kanten som släcker törsten och trubbar ens sinnen. Allt för att känna ansvaret också ta ledigt.

           Frågan är om vi politiker har ett ansvar om man frågar allmänheten? Ibland så är allt vårt fel och för att nästa ögonblick inte ens finnas till i beslutens rum, utan bara glida omkring utan ansvar och vett. Måste säga att tanken att hoppa av kommer över mig med jämna mellanrum. Att göra något annat kanske kassan på Ica och sitta där och lyssna av de som skäller av sig på allehanda problem. Allt från böjen på Falukorven till tågens tider. Men så stannar man kvar. Suget efter att omvandla samhället till en bättre plats finns för och driver mig framåt. Men frågan om jag är på rätt plats att driva blir allt mer prekär för var dag som går. Stödet som man behöver kan skifta och ibland kommer den där tanken att alla andra har rätt och jag är den enda som inte begriper något. För inte kan det vara tvärtom?

          Men det finns saker på gång som jag verkligen känner är av nytta och det är det gemensamma bokprojektet som jag och Johan Westerholm åter aktualiserar efter att vi gnagt på det ett tag. Tiden gör att frågan känns allt mer relevant.  Omvandlingen som vissa orter klarar och andra inte, vill inte ge er mer att smaka på än... Finns det röda trådar att spinna vidare en utveckling på som kan få andra delar att gå vidare? Många frågor som ligger i röret.

Men tar jag mig an kycklingen…. (den verkar vara ok i Vimmerby...)

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politikpersonligtkulturVimmerby.