20120708

Almedalen i punkter


Foto: Anders Löwdin

Bokslut Almedalen: Sitter i stugan med kaffet fram för mig och grubblar på vad som hänt i veckan och bilden är fortfarande avslagen även om gårdagen med Socialdemokraterna lyfte med att presentera nya förslag.

Min bild av Almedalen 2012:
  • Sprickorna i Alliansen blir allt större och tydligare
  • Tröttheten mitt i mandatperioden
  • Spänningen på vad Socialdemokraterna vill
  •  Moderaternas oro över vem Socialdemokraterna ska styra med
  • Moderaternas bristande oro att två av regeringspartierna är under fyra procent
  •  Balansen mellan politik och kapital i Almedalen
  • Snackisen att det inte finns snackisar…
  • Alla dessa backar och att de inte kan planera så jag slipper detta spring…
  •  En majoritet för höjd A-kassa med moderaterna bestämmer…
  • Folkpartiet pajade sin egen dag med sina utspel
  • Centern är minst, men Annie kaxigast
  • Kent Persson följer som en lydig pojke två meter efter Schlingmann
  • Stefan Löfven är en bättre talare än jag trodde
  • Jag har aldrig rört mig så mycket som denna Almedalsvecka
  • Inget gemensamt Alliansutspel... Eller kom det något som jag missade?
  • Inget ämne fastnade
  • Moderaterna upptäckte skiftarbete
  • Socialdemokraterna tog över jobbfrågan och näringslivspolitiken
  • Moderaterna slog på Folkpartiets språktester
  • Inga skandaler
  • Inga avhopp
  • Idag är det Kristdemokraternas dag och alla åker hem…
  • Pratat om vilken dag som är bäst att tala om.
  • Stackars plutten Centern som får sista söndagen på valåret 2014…
  • Vänstern som vill göra vinster i välfärden till den avgörande frågan, men är det så?
  • Nästa år är det också Almedalsvecka och nu packar jag ner datorn i väskan för att bege mig mot färjan som tar mig till mitt kära Vimmerby, som borde agera mer i Almedalen.

       Tack Almedalen och Region Gotland för ännu ett bra arrangemang. Ni tillsammans med partierna lyckas få till en bra avslappnad stämning mellan olika makthavare och  besökare. Det finns en tillgänglighet till de som bestämmer i samhället som jag vill hävda är enorm. Frågan är vad man i världen kan finna denna tillgänglighet? Det är fortfarande en unik del av en Svenska demokratin. Det känns som om Almedalen fortfarande är en frizon där makten kan gå gatan fram och möta väljare och intressenter som inte är möjligt någon annanstans.  Vill också tacka Almega för ert bloggcenter (H12) som gör livet enklare och trevligare för oss som bevakar arrangemanget med sociala medier som utgångspunkt.

        Och ett tack till Peter Johansson som musiksatt denna vecka och partierna och stort GRATTIS till tredjepriset som Almedalsbloggare. Välförtjänst och gott bubbel, även om det var lite....


Media: Ab, Ab2, DN, DN2, DN3, SvD, SvD2, SvD3, SVT, SR
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,