20120707

Talet fick grönt

Så var det avklarat och jag har köpt kött till kvällens grillning och cyklat hem denna kvava sommarkväll på Gotland. Känslan som jag lämnade Almedalen efter talet och griper sig kvar. En känsla av äkthet. Både i ord och handling. Rubriken nästa statsminister syndes men jag vågar inget än...

          Talet i eftermiddag så känner jag mig tryggare. Det var ett tal som både gav kritik åt den sittande regeringen som det ska vara från en stark opposition och samtidigt så levererades det förslag på hur vi ska bli en starkare nation. Det var göd i talet som jag inte märkt på de tidigare talarna eller som Stefan Löfven sa "förbanden". Rent publikt så var det i stort sett fullt. Det var bra med tanke på att det var en Lördag och många av Almedalsbesökarna redan lämnat ön. Min bild var också att det var fler som aktivt deltig i mötet med både lyssna och vara delaktiga. Sorlet omkring var märkligt lågt och det kan bero på talarens göd som släckte det som inte skulle brinna.

           Men talets innehåll pekade på en röd tråd som allt mer blir tydligt under veckan som gått, eller ärligt sedan Stefan Löfven äntrade ordförandeskapet. En tråd om att bygga Sverige till en kunskaps och innovationsland med hållbarhet som ledstjärna. Det handlar om att varje unge ska klara kunskapsmålen i skolan till hur de vuxna ska kunna ställa om mitt livet. Vidare så är det på forskning och innovationer som vi ska konkurrera med övriga värdlen inte låga löner och usla villkor. Men det som också fördjupar tråden och gör att det ändrar färg var att det ska ske med hållbarhet i fokus. Det ska inte bara skapas nya gröna jobb, alla jobb ska bli gröna. Och jag tror på vad han säger. Han inger en respekt som jag inte känt på länge.

          Snart tänder vi grillen och med talet i tanken må den tändas grönt... Jag gör det hemma till hustruns förfasa... Hon gillar doften av tändvätskan och anser att det hör sommaren till... Sedan lite ledigt och kanske en och annan blogging. Imorgon kommer sammanfattningen av veckan som skrivs på båten över det guppande vattnet, som traditionen bjuder....

Media: Ab, Ab2, Ab3SvD, SvD2, DN, DN2, DN3, SVT, SR,
Bloggat: Thomas Böhlmark, Mikael Andersson är inte lika glada som jag...
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,