20121001

Dutt-politik

Vaknade slog upp DN-debatt höll på ramla ur sängen. Inget budgetutspel från något av de RödGröna partierna... För ett par veckor sedan var det de fyra regeringspartierna som arrenderade på DN debatt och duttade ut sina budgetförslag ett och ett. Nu är det oppositionen tid att ta över arrendet och göra detsamma.

              Lite snopen att det inte var med något i dagens tidning men så kom ännu ett pressmeddelande från Socialdemokraterna om förslag från kommande budgetmotion. Med hjälp av platser och talespersoner låter partierna oss gissa vad det ska handla om.  Men frågan som jag ställer mig är om detta är en bra väg att vandra… Duttandets väg

Dagens dutt-politik
            Visst syns Socialdemokraterna varje dag och varje förslag känns bra och lockar säkert en och annan väljare i just den målgrupp som det gäller. Eller? Regeringspartierna verkade inte få utdelning på sitt duttande innan helheten presenterades. Personligen känner jag en oro på att duttande kan ta överhanden och förslagen mer kommer utifrån röstmaximering än på en rödtråd (i det borgerliga fallet blå tråd) om helheten. Jag vill här vara generell och inte peka ut någon som bättre eller sämre utan det är en tendens som alla hakat på. Från början var oppositionen och talmannen förbannade på regeringen som använde duttandet för att maximera sin kvart i solen, men nu är det tyst. Alla vill ha sin kvart i solen (även om det i realiteten regnar mycket). Jag kan också konstatera att det som sker på riksplanet även får sin återspegling på det lokala och regionala planet i diskussioner kring hur politiken ska presenteras.

            Grunden är att jag finner en oro att väljarna inte klarar att hålla isär pusselbitarna från de pussel som nu läggs utan blandar friskt för att få fram den bild de har i sinnet (är själv nära trots aktiv i politiken). En bild som inte passar med något av partierna och sedan blir det en besvikelse när partiernas helhet till slut kommer. En backslash på demokratin och de etablerade partierna som de själva bäddat

            Jag hade hellre velat se en inledande artikel, utspel, presskonferens som ger färdriktningen det ideologiska pusslet för att sedan i utspelen tydligt kunna referera till det så att pusslet hade hängt ihop allt från innovationer till läxhjälp om jag ser på Socialdemokraterna. Bilden av affärsplanen borde följts upp med hur de olika förslagen hänger samman med affärsplanen men återkopplingen finns inte i den röda tråd som ger det där instämmande nickandet när vi läser, lyssnar på förslagen. Eller kan det vara så att man inte har helheten utan att det är röstmaximeringen som är den enande biten i samtliga partiers pussel?

            Men jag kan ha fel (visst är jag ödmjuk) då alla partier springer på samma ide om politiken… Men oavsett om jag har fel så gillar jag inte dutt-politik och kommer vända mig mot den fortsatta utvecklingen av detta. Vill minnas att en del även kallar det popcorn och är inte så glad åt det heller utan tar hellre chips…

Blandat media mm på ämnet: Makthavare, Ab, Ab2, Ab3, Exp, Exp2, DN, DN2, SvD, SvD2, SvD3, SVT, Peter Andersson.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politiksamhällekulturpersonligtVimmerby