20121126

Löfven tänker rätt!

Idag så kan man ta del av en intervju med Stefan Löfven i Nyheter24. Det är en intressant intervju som tar vid där jag skrivit om de senaste veckorna kring integrations frågorna och Sverigedemokraternas framgångar i opinionen. ag gillar det jag ser och tänker att vi är på samma linje. Det känns bra och piggar upp jämfört med det utfall som jag fick i morse.

           Tar och ger er lite tillbaka vad jag skrivit i ämnet så att ni själva kan förstå min positiva tanke i Löfvens intervju. Det speglar hur vi inte klarat att leverera en politik som möter den otrygghet som folk känner och med varselvågen som går över landet kommer öka den otryggheten och kunna spe på sympatierna för Sverigedemokraterna om vi inte presenterar något något som inte handlar om att SD är dumma, rasister och under den vita skjortan har en brun...

          Jag skrev detta förra veckan på tåget till Stockholm "I Aftonbladet kan vi läsa att Sverigedemokraterna är elaka och dumma som om det skulle vara en nyhet. Men de ställer inte frågan om mellan 10-15 procent av väljarna är dumma och elaka. Soran Ismail ger svaret (Inte på nätet). Om vi plockar bort Sverigedemokraterna så är inte rasismen borta. Det är där som knytpunkten ligger. På det sätter blir SD endast en symtom på en sjukdom. Aftonbladet försöker bara ta bort symtomet inte sjukdomen som ligger bakom. En sjukdom som stavas otrygghet orsakad av försämrade trygghetssystem, arbetslöshet, bristande sociala nätverk, kriminalitet. Se vilka frågor som SD lyfter och så ser ni var de fångar upp väljarna. De ger en lösning där de andra partierna inte gör det. Även om vi kan anse att det är fel lösning så famlar vi efter något bättre och så länge vi fortsätter famla kommer SD eller motsvarande skörda framgångar. Det är först när vi kan presentera en lösning på människors otrygghet som vi också tar udden av SD.
                Men sedan så måste vi nyktert närma oss integrationspolitiken som inte fungerar. Det är troligt att just problemet att vi har en integrationspolitik och inte en politik för arbete och utbildning för samtliga grupper i samhället. För när jag har det bra behöver jag inga syndabockar.
              Ibland så kanske vi komplicerar saker lite för mycket. Jag ser det så tydligt med den ökade arbetslösheten så kommer oron. Blicken mot den andra som får något. Ryktena om vad den och den får... Ingen som står emot. Bilen som de glider fram i. Undrar om folk pratar skit om mig också, vi har ju ny bil och nymålat hus? Nya kavajer har jag också. Men vet de att jag, eller ska sägas hustrun, ropat in dem på Tradera? Hur har grannen gjort? Vet vi historien om den eller är det en svartskalle, white trasch? För inte är de som vi och vi är så bra, eller? Men den lokala skräddaren, pizzabagaren, från jag vet inte var, är ett kitchigt inslag i vår vardag men inte kan vi umgås privat... Tåget närmar sig Stockholm och ser jag mig omkring så är det en homogen grupp resenärer. I min blick en välmående medelklass, visst kan vi se ett och annat undantag men de är få på detta tåg. Vi känner oss trygga och lämnar väskan när vi går på toa eller köper en kaffe.... Resan slutar med Sting " Englishman In New York" i lurarna...
"

             Innan dess så formulerade jag detta "Parti som kommer presentera trovärdiga lösningar på dessa problem kommer också få framgångar bland väljarna. Idag så har Sverigedemokraterna ett försprång. Visst är moderaterna och Socialdemokraterna större men trenden är inte att vi ökar utan att vi minskar över tid. Även de som röstar på oss sägs kunna dela Sverigedemokraternas syn på problemen och lösningar. Gör vi inget så kommer vi över tid att tappa även dessa väljare och då kommer det inte handla om 10-15 procent som röstar på SD utan uppåt 20 procent. Detta gör inte våra väljare till dumma eller rasister utan sökande efter lösningar och greppar det som presenteras som verkar trovärdigt utifrån deras utgångspunkt. Det innebär att diskussionen måste lyfta sig från procentsatser på bolagskatten. Den är inte relevant för den enskilde väljaren vars unge inte får den hjälp den behöver i skolan eller den gamle damen som blir nerslagen. Det är inte relevant för den sjuke som inte blir trodd i sin sjukvård eller den arbetslöse som måste sälja sitt boende. Visst kan bolagsskatten vara viktig men den kan inte ta fokus från det andra som det gör idag. Fortsätter vi med det så växer de som inte ska växa. Dagens beska från Högberg var det."

           Visar på att Löfven och jag är på samma tankebana i frågan. Det är bra och det gör att jag tror det finns goda möjligheter att komma till vägs ände i denna fråga. Nu kommer det bara handla om att vi lär oss hur vi ska använda de verktyg som finns. Hur vi kan se till att de skräddarsys utifrån varje individs behov oavsett om hen är från Vimmerby eller Somalia

Johan Westerholm är inne på samma linje och ska erkännas att vi bollat frågan med varandra i många, långa samtal.
Media mm: SvD.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politiksamhällekulturpersonligt,Vimmerby