20130106

Grubbleriernas tid...


Det är så enkelt med gårdagen. Vi vet vad som hände och kan i efterhand lätt säga vad som gick rätt och vad som gick fel. Var på middag igår och sällskapspelet kom fram och det gällde att pricka in händelser i världshistorien. Det var så ”lätt” inget om vad som framtiden hade med sig.

             Tror att vi hade blivit mycket mer oense till och med kanske ovänner om vi skulle tävlat om framtidens datum. Skulle vi dessutom lägga in vad som kommer hända så var bråket ett faktum… Det är just detta som de flesta partier står inför. Att vilja skåda framtiden samtidigt som den lättaste vägen är att drömma om svunna tider. Möjligen undantagen SD som inte ens försöker skåda en framtid, utan i sin populism ser gårdagen som framtiden.

             Det finns ett nostalgiskt drag över politiken idag. Även om det försöks med en ansats att skåda framåt så fastnar man i gårdagen. Skrev på det i min tidigare postning. Har själv svårt att ta mig vidare och tror att det är en av anledningarna som gör att jag känner en politisk trötthet. En trötthet som inte är över efter julens vila. Att man inte kommer vidare framåt utan allt för ängsligt ser över sin axel för att hoppas finna en säker väg framåt. Men med blicken riktad över sin axel kommer man aldrig att möta fram tiden och vara bered på dess utmaningar.

             Min stora frustation beror på att jag själv känner att jag inte kommer vidare i mina tankar att allt för mycket av dagens trivialiteter upptar mina tankar än att få tid att grubbla på vad som framtiden kan komma med. Hur vi möter detta med en politik byggd på de socialdemokratiska värderingarna.

          Kan mitt parti möta upp detta? Ser inget annat parti som är på väg heller. Det finns en fara med att möta framtiden då det kan skrämma väljarna och valsegerns sötma är ofta bra mycket starkare än en klar politik. Visst görs det små försök med skrifter om framtiden men i realiteten så är det fortfarande den ”gamle” skriften som är rådande. Trots nya utmaningar kring globalisering och klimatfrågor mm

           Känns som 2013 har börjat i grubblandes spår och i morgon tar ännu ett politiskt år fart. Vart jag kommer ta vägen under året är ännu inte känt. Men den socialdemokratiska partikongressen i vår kommer ge mig en fingervisning om min politiska framtid.  Men under tiden så grubblar vi lite till…

Grubbleriernas tid....

Media mm: Michael Granstedt på temat.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politiksamhälle,kultur,personligt,Vimmerby