20130211

Måndag...Ryssen, skåningen och röntgen....

Inget hände...Tåget kom i tid utan äventyr så jag fick en timma till kaffe i landstingshuset... Tja man ska väll inte klaga men så startade denna vecka. Kan dock säga att jag inte sett en ända patriotmissil på vägen. Dock så klev det på en vakt på Berga station... Lämnar tolking av detta till er läsare, men jag har min bild klar...

I försvars diskussionen är man i norra Kalmar län inte rädder för ryssen utan ser mer det som en inkomstförstärkning för besöksnäringen. Det stora hotet kommer från Skåne med den nyutnämnde generalen Assarsson. En trevlig prick men ack så skicklig på fältet. Det var han som lärde mig varför man startar klockan sju med operationer och varför läkarna har vita rockar. Allt är kvar från slagfältens tid. För inte ville fältskären smutsa ner sin uniform och trupperna skulle vara klara för striderna när det ljusnade. Nu är. Om Björklund kommer finna lösningar på detta är än så länge oklart... Frågan är på vilken sida Björklund står? Kommer han ge Vimmerby och Västervik truppförstärkningar och allmän värnplikt för att stå emot Skåne? Själv så kan jag inte låta bli att hoppas på att dansken tar över. Tänk att det då skulle bli legitimt men "den lille" till frukost...

Men sjukvården där jag är satt som en av de som ska ansvara. Ty det är så att folket har i valet givit mig ett förtroende i fyra år. Är det inte lätt att förstå alla turer även om man som sagt sitter i smeten. Kunde läsa i tidningen om mannen från söder som erbjöds snabb röntgen i Vimmerby. En fantastisk förmån om jag så får säga. Men inte blev den nämnda mannen glad över att få en snabb service och dessutom få ta del av vackra Vimmerby. En del vimmerbybor kanske skulle bli förnärmade men jag tar det lätt... Ty är det så att man klagar på köer så erbjuds det snabb vård men man får åka lite. Då är det inte bra det heller. Grunden blir på något sätt att en politiker aldrig kan göra rätt. Om en blir nöjd så blir en annan missnöjd. Ur detta växer att en av politikens främsta uppgifter är diplomati. Att gjuta vatten på lågorna, få den missnöjde lite mindre missnöjd , kanske på den att den nöjde får bli lite mindre nöjd eller att han blir så nöjd att det strålar över alla och skymmer de missnöjdas klagan... Men allt är som baken, delad och i mitten blir det skit om man inte passar sig...

Så snart dags att ta sig vidare från landstingshuset och till länsmuseet dör vi i politiken ska finna nya vägar till vård, kultur och valsegrar...

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik,samhälle,kultur,personligt,Vimmerby