20131021

#opinionsverket är igång

Om du är för så är jag emot och om du också är emot så är jag emot att du är emot. För vad du än tycker så kommer jag vara emot men ändå genomföra det du är för, men vara emot om du säger att jag gör just det. Sedan så tror jag att väljarna kommer strömma till mig i min tydlighet…

Politik är att triangulera. Mantrat som nöts in i oss partiaktiva. Moderaterna eller om de nu bara är M försöker efter helgen verkligen banka in detta i sina led och med blind tro hoppas på att väljarna strömmar till… Men den uppenbara risken är att väljarna istället väljer soffan eller något av de extrema partier som finns. Helgens moderata stämma drev politiken än mer åt den berömda mittpunkten som jag påtalade i ett inlägg förra veckan.

När nu LO drar igång Opinionsverket är det ett sunt tecken som visar på att det kommer finnas
alternativ. En sida som kan visa på att det alternativ på den politiska himlen. Noterar att det direkt kommer från Timbro att LO så for man drar igång något kommer vara politiska. Men det är skillnaden att facket ser medlemmens alla 24 timmar på dygnet som viktiga och inte enbart de timmar som rör arbetsplatsen. Man ser vikten av att hela arbetarens familj finner en trygghet och därav är man engagerad i många politiska frågor. Men även välfärden är en arbetsplats och att då inte lägga sig i den politiska vardagen som påverkar arbetsplatserna är svårt. Att arbetsgivarorganisationer vill smala av fackets engagemang i samhällsfrågor är inte konstigt. Med närmare 1, 5 miljoner löntagare bakom sig är facket en otroligt stor kraft om man enar sig.


Så dagens nya nätverk kan ge ett bra tillskott i den politiska debatten. Att åter visa på att den politiska kartan är bred och att det inte bara finns en väg att vandra. Att man kan vinna på att spela på kanten…

Media mm: Ab, Ab2Exp, DN, DN2, SvD, SR.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,