20091219

En solig lördagsbetraktelse, med sorgband


Snön faller solen är sakta på väg ner. Det gnistar så där som det ska göra när det är vinter. Kvicksilvret har åter dragit sig ner under tio minus. De politiska Sverige börjar sakta gå mot en välförtjänt julledighet. Hoppet om en vit jul har inte varit så stort på flera år.

Samtidigt med denna bild är det en dyster helg för många i vårt land och på denna jord.
Som jag tidigare idag skrivit så lyckades inte världens politiker sätta sig över kapitalets krafter i förhållande till klimatet. Om jag ska unna mig att vara lite egoistisk så vill jag även i framtiden kunna uppleva sådana soliga snöiga dagar med mig och mina barnbarn. Men det är inte bara egoistiskt utan får jag uppleva detta så innebär det att vi har tagit ansvar för vår planet. En dag kommer säkert våra föratags- och politiska ledare att se det som vi andra ser.

Det andra dystra som slår mot mig är alla de anställda SAAB som fått sin jul- och nyårshelg förstörd. Det man kan fråga sig är om det nte hade varit bättre från GM,s sida att vänta med beskedet  till nästa år det vill säga låta alla de drabbade få ha kvar lite hopp över helgerna. Sedan kan man föra en diskussion kring vems felet var, hur mycket mer regeringen borde ha gjort. Idag är det viktigaste att ge de anställda hopp om att det kommer en framtid där det finns sysselsättning för dem. Att de genast får hjälp med att ta sig vidare mot nya mål.

Sist i detta dystra pass så gäller det det alla de som inte vet var de kommer hamna efter nyår alla de som slängs ut från sjukförsäkringen för att hamna... Ja var då?  Om jag i denna betraktelse ska slå lite på mina politiska motståndare så är det denna otydlighet och bristen på att känna empati.


Nu har jag bara ett möte kvar innan jag går på min julledighet. Nästa år är ett valår och vi kommer nog behöva alla våra krafter så vila och ha skönt med familj och vänner. Dock så kommer jag nog inte kunna hålla mig borta från bloggandet. Det har blivit ett behov av att skriva av sig. Ha en skön lördag.

Fler som bloggat idag
Kent Persson med sin krönika. Johan Westerholm gör likaså. Peter Andersson dyker ner lite i Skytte. Martin Moberg skriver om misslyckandet i Köpenhamn. Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern en samling med politiska bloggar

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar