20100105

Hitta dödgrävaren i sociala medier


Funderar att fira att jag e nu skriver inlägg nummer 610. Är det nått att fira? Ja varför inte. Det kommer bli med en liten summering av den  senaste tidens media på oss inom sociala medier. Kvällen ska avslutas med Fotboll/hockey och en kopp te.

Fick en kommentar idag på ett tidigare inlägg som inte riktigt lossnade utan bet sig kvar i mitt huvud. Jag gav ett kort kommentarssvar, men känner mig inte riktigt nöjd med det.

Det som Gert Frost skrev var
Framförallt Tycker jag mig se att "etablerade" politiska bloggare styrs (för) mycket av tidningarnas nyhetslöde i sin jakt på ranking och träffar på respektive blogg. På det sättet blir bloggandet mer ett forum för kommentarer än något som ger utrymme för nytänkande
Gert är en ny bloggare som enligt honom själv inte knäckt alla koder som vi bloggare har. Men det som han säger att vi jagar ranking och träffar. Visst stämmer det till en stor del. Men man blir inte bäst bara på att hänga på rätt tåg. Man måste ha något att säga. Fick för ett par år sedan lära mig ett journalistiskt uttryck "hitta dödgrävaren" Det ska komma från mordet på Kennedy då en journalist hittade den som grävde graven, dödgrävaren, och fick genom det ett unikt repotage på en uttjatat nyhet.
Så är det för oss bloggare. Vi kommenterar andras nyheter och åsikter men jagar hela tiden dödgrävaren.

De som toppar listorna har just den förmågan att finna dödgrävaren. En del av detta är att kunna ur en nyhet formulera ett nytt svar på en ställt problem eller fråga. Sedan är frågan om det är på bloggen som den nya politiken formuleras eller om det är på andra mötesplatser?  Vill nog påstå att det görs på sociala medier. De samtal som man kan följa på exempelvis Twitter ger nya idéer som senare kan ligga till grund för den framtida politiken. Har själv fått tips och nya tankar som jag använt inom mina politiska uppdrag i kommun och landsting.

Det går inte heller att glömma hur många som är engagerade inom sociala medier och att antalet ökar hela tiden. Mediet är relativt nytt och många med mig är fortfarande prövande till hur vi ska hantera dessa mediala kanaler.

Nu ska jag slänga mig över gammel media och se fotboll/hockey med ett härligt zappande mellan. Kommer nog finnas med på ett annat socialt media dvs Twitter/Facebook för att ge kommentarer.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern en samling med politiska bloggar

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar