Läser en intervju i fackförbundets Unions medlemstidning med Propagandaminister Per Schlingmann och slås av att det inte finns någon politik. Utan bara sälja budskap. Samtidigt så vet vi att det finns en agenda som hålls hemlig. En agenda om ett annat Sverige. Med andra intressen än dagens som styr.
Vi kan se hur politiken vrids åt höger med att Moderaterna får större självförtroende blir modigare i de beslut de tar. Vridningen av politiken till att låta marknaden göra större ingrepp i det offentliga. Kort så finns det två lösningar som trummas fram när ett problem uppstår i samhället. Antingen så ska skatten sänkas eller så behövs det avregleringar och mer valfrihet. Lyckan är om de båda kan kombineras. Så när ersättningar sänks för den enskilde så öppnas en ny marknad där riskkapitalisterna styr om sin kosa från skola och vård till försäkringsbranschen. Samtidigt så mörkar moderaterna varifrån de får bidragen. Kan man tyda det så att bidragen kommer från försäkringsbolagen då de gynnas av den förda politiken. Jag säger inte att det är så men man kan undra...
Men åter till propagandaministern och det arbete som han utför så måste det erkännas att han gör det bra. Men frågan är om det han gör är rätt. Frågan är vad gränsen går mellan partiarbete och regeringens arbete. För min egen del så kan det kännas som om den gränsen är passerad. Att när man läser intervjun så blir bilden tydligare ”En utmaning är att kommunicera reformer när de genomförs trots ofördelaktig medialogik” Så numera är det en stor moderat kommunikationsavdelning och trots dessa ord från propagandaminister så inte ett ljud om Påskuppropet. När moderaterna styr då tystnar kommunikationen.De som inte delar budskapet som trummas ut ska förringas eller misskrediteras.
Media: SR, Alliansfritt Sverige den progressiva nyhetsportalen, Östran/Nyheterna.
Bloggat: Martin Moberg på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Per Schlingmann, moderaterna, regeringen, propaganda, propagandaministern,