20110401

Tyvärr, personer gör skillnad

Ja så är det spalt meter över att Håkan Juholt skaffar sig en ny laguppställning. Jag hade blivt upprörd om han inte gjort det. Och det handlar inte om vad personerna gjort eller inte gjort.

        Jag tar vid Johan Westerholms resonemang. Grunden är att i dagens samhälle så spelar personen roll och vi kan bara se på hur personröstandet ökar i val efter val och hur vi politiker allt mer profilerar oss som person. Vi socialdemokrater är med i detta spel och frontar med personer mer än politik. Att sedan då komma och påstå att det inte spelar någon roll över vilka som företräder oss blir ett löjes skimmer. Så ska socialdemokraterna  mena allvar med sin nystart så är det inte bara politiken som måste ses över utan också persongalleriet.  Men då höjs röster på att det försvinner en massa rutin och frågan är om det gör det? Ser man på namnen hittills så är det personer med mycket rutin men inte varit på tidningarnas löpsedlar en gång i veckan. Sedan är inte laget klart och vi väntar med förväntan på vem som ska ta över Sven-Erik Österberg. Visst finns det frågetecken om man nu förlitar sig på det som skrivs i media. Jag tror att den slutliga värderingen av lagbygget få anstå till hösten när skuggbudgeten är lagd. Då ser vi färdriktning och hur de nya personerna klarar att föra fram sina tankar och idéer om politiken.

       Som jag tidigare skrivit är det av vikt att vi nu inte slänger de avgående personerna med sina erfarenheter på soptippen  utan använder dem. Här är den stora hemläxan som vi har att göra och det ligger på Juholt att ta initiativet som vår ledare. Han måste visa vägen på detta. för det är en fråga som rinner ner till kommuner och landsting. Vi är lika dålig på att ta tillvara på de som lämnar oss. Jag tror också det blir lättare att byta stol om man vet att nästa inte är placerad på soptippen.

        Jag kommer fortsätta vara en kärleksfull kritiker och kommer här att följa processen som börjar i partiet. Jag kommer under resan lägga fram mina tankar både på organisation och politik.

Media: Ab, Ab2, Ab3, Ab4, Ab5, DN, DN2, SvD, SvD2, Ex, Ex2, SVT.
Bloggat: Sebastian Stenholm och Johanna Graf på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,