20110502

Födds idag 100 nya terrorister?

En fråga som jag idag inte har svaret på är vad som nu sker. Osama bin Laden är mördad och festen pågår i USA. Jag kan förstå det men vad händer i resten av världen nu? Vad sker med engagemanget?

     Jag gråter inga tårar över att Osama bin Laden inte längre finns bland oss men är mordet på bin Laden lösningen på världens terrorism så är svaret nej. Finns det en risk att det tvärtom kommer öka aktiviteten så vill jag nog svara ja. Jag skrev i mitt inlägg i morse -Men samtidigt så är den viktigaste kampen kvar att göra. För så länge människor känner uppgivenhet och och hopplöshet inför framtiden finns grunden till terrorismen kvar. Vi vet att just denna oro bland människor just föder våld och rädsla för det okända.

      Men frågan är nu vad som sker i regionen, Afghanistan och Pakistan. Vi vet att en av grunderna till att väst gick in i Afghanistan var att bli av med Al Queda . Kommer väst dra sig tillbaka och känna sig nöjda? Är intresset för den delen av världen överstökad nu och nya jaktmarker tar vid? Ska säga att den som är bra på detta område är Johan Westerholm som har ett par mycket läsvärda artiklar på området.
      Men en sak vill jag ha sagt. Det har inget med religionen att göra. Lika lite som vi beskyllde kristendomen för det som skedde i Knutby. I alla religioner finns de tolkare som gör sina egna tolkningar av ordet i skriften. Så ta och släpp den frågan.
       Men grunden är åter förutom ett antal fanatiker med en syn på hur världen ska delas upp och styras en grogrund i det sociala orättvisor som finns. Det handlar om fördelningen av världens resurser som föder hat och ger fanatikerna rekryterings möjligheter. De unga desillusionerade unga som inte vet vad dagen ska erbjuda utan känner ett tydligt utanförskap. Detta arbete löses inte med vapen och bullret av pansar. Det möts och bekämpas med socialingenjörs konst. Det gäller att bygga en värld som håller ihop. Ja det är inget lätt arbete. Vi har problemen med att bygga ett land som håller ihop, men jag finner inte genvägen gör du?

          Ja de må firas i USA men har världen med detta mord blivit en bättre värld att leva i? Jag är tveksam men en terrorist mindre är det eller föddes 100 nya idag?

Media: SR 1, 2, 3, SvD 1, 2, 3, 4, SVT 1, 2, 3, 4, 5, DN 1, 2, 3, 4, 5, 6, BLT 1, 2, 3, 4, Nyheterna 1, 2, 3, 4, 5, 6, Expr 1, 2, 3, Ab 1, 2, 3, 4, Sydsvenskan 1, 2, GP
Länkstöld från Martin Moberg, tack! Bloggat: Tokmoderaten på ämnet, nästan
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,