20110718

Ja till hemkörning, nej till hemkört.

Oj... jag håller med Carl B Hamilton. Det känns märkligt men ibland så kommer även liberaler till kloka slutsatser. Jag är för systemmonopolet, men innebär inte att det ska vara som igår. Utvecklingen av världen sker även inom alkoholens område.

          Ja åter så blir det ett inlägg som säkert inte är politiskt korrekt men så kan det vara. Idag kan vi genom internet beställa hem vin. Det kommer i lådor till trappen bara skriva på och korka upp. Men är det billigt? Nä det är det inte men gott. Det är viner som man inte finner på bolaget och ger en med intresse för mat och dryck nya upplevelser. Är det en väg för missbrukare att komma över lite alkohol? Nä på den frågan också.

          Så när Carl B Hamilton idagDN debatt förespråkar hemkörning som en del att kunna behålla systembolagets legitimitet är det en ide som inte direkt kan avskrivas. Det ska också erkännas att Carl B Hamilton inte direkt tillhör den drogliberala delen av svensk politik. Så att ge systemet mer verktyg för att kunna behålla monopolet är bra. Det svenska monopolet är bra utifrån alkoholpolitiken, men också för mig som gillar kunnig personal och stort utbud i varierande prisklasser.

         Att sedan kunna lägga in gårdsförsäljningen under denna hemkörning är bra och löser problemen som kan finnas med denna direktförsäljning som jag är för. Jag vet att mitt parti är kluvet men jag ser inga problem med denna försäljning. Det är en försäljning som inte lockar a-laget att köpa dyra viner enbart för ruset. Då är lådviner på bolaget fortfarande alternativet eller smuggelsprit.

         Självklart är alkoholen ett problem i samhället men med förbud som inte kan efterlevas på grund av vår omvärld behöver vi finna nya former att kontrollera spriten. Att ge systembolaget större möjligheter att behålla marknadsandelar är en sådan väg att gå. Om vi inte bejakar detta så är risken stor att 1. vi förlorar rätten till monopolet. 2. systembolaget marginaliseras på sikt och ett viktigt verktyg mot missbruk går oss hur händerna. Så att pröva vägen som Carl B Hamilton förespråkar är inte fel.

Åter så möts liberaler och socialdemokrater kring alkoholpolitiken. Eller är jag ensam?

Media: Ab, Exp, SvD, SvD2DN, SR.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,