20110809

Lars Ohly en gårdagens politiker som jag gillade

Den rödaste i ledaren i riksdagen avgår
Så kastar nästa partiledare in handduken. Denna gång Lars Ohly. Inget konstigt med det men möjligen lite sent om man ska se till valresultat och dagens opinionssiffror... Men Lars Ohly har varit en profil inom svensk politik.

         Jag gillar Lars Ohly. Inte så att jag delar alla hans politiska tankar men han har inte dragit sig för att stå på och visa på skillnader inom politiken. Det har inte funnits något tvivel om vilken väg han velat gå. Inte alltid den smidiga men ändå så stod han på. Men det som jag kan se vara en av de orsaker som gjorde att de inte växte var en tro på gårdagens samhälle. Jag upplever att Vänsterpartiet under Lars Ohly inte tog klivet in i framtiden. Inte såg att världen förändrades och att med det sakpolitiken. Fortfarande gårdagens lösningar på morgondagens problem.

         Visst är det många om talar om att det var bättre för utan val av el, tele och dagis men ingen längtar tillbaka utan vill se en utveckling, inte alltid mera val, som ger den enskilde högre kvalité på de tjänster man är beroende av.

         Så nu finns det efterträdare som jag skrev igår som kan ta klivet in mot bergets topp och på det sättet låta Vänsterpartiet vara kvar i riksdagen. Jag tror att vi kommer få det lättare att formera ett lag inför valet 2014 med ny ledning. Jag vet av erfarenhet att Vänsterpartiet är mycket beroende på vilka personer som sitter vid ratten. Har med mig de från Landstinget i Kalmar län där vi arbetar bra tillsammans och inga problem finns. Så jag ser ljusare på framtiden med en ny ledare i Vänsterpartiet. En som inte är tyngd av historiska missar...

         Så Lars Ohly lämnar partiledarskapet och med det så blir politiken en profil mindre. En profil som retade gallfeber på borgarna och var både aggressiv och spetsig i debatterna. En ledare som såg till att det hände saker i en partiledaredebatt. Men också en person med stor humor och värme som vi kommer minnas. Tack för denna tid.

Media: Ab, Ab2SvD, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5DN, DN2, DN3, DN4, DN5Exp, Exp2, Exp3, Exp4SR, SVT, DINyhetskanalen.
Bloggat: Peter JohanssonTokmoderatenJohan Westerholm, Sebastian Stenholm på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,