20100404

Söndagskrönika om personen

Sitter och skriver på del 3 av min saga men en fråga finner ingen ro i mitt huvud. Det är alla dessa undersökningar som( det känns så, eller blandar jag ihop dem) kommer i stort sätt varje dag. Alla verkar ha målet att skjuta personer i sank...(Bild: Tomas Andersson)

Jag ställer mig frågan om hur samhället utvecklas. Hur kan vi vända denna utveckling mot personen. Självklart är personen viktig men denna kult eller antikult kring våra ledare är inte framgång enligt mig. Jag tror att smittan kommer från sporten och inte bara USA. Vi ser hur dessa atleter nu oftare blir viktigare än laget.

Lokalt så följer jag ett antal nya bloggar och även där så vill man se vad jag vill inte mitt parti utan hur jag ser på frågan, hur jag ska läsa den. Jag köper inte det. Jag vill vara en lagspelare som söker svaret gemensamt i gruppen. Jag tror på gruppen som metod att komma framåt. Jag har under påskhelgen givit en saga i tre delar som ger min vision (sista kommer imorgon bitti) där jag målar med den grova penseln.

Är det sedan en fråga om ledarskap så blir socialdemokraterna eller våra supportrar aldrig nöjda. Det ligger på nått sätt i sakens natur. Hur populär var Palme? Vilken kritik fick inte Ingvar Karlsson när han tog över och för att inte tala om Göran Persson. Nu är de alla våra gudar och så kommer Mona. Ska bli intressant att se vilken historiebeskrivning hon kommer att få efter många år som Sveriges Statsminister. Om jag ska ge en personlig reflektion (även om jag tycker att debatten ska hållas till politiken) så kommer hon att växa när hon axlar rollen som statsminister. Som andra socialdemokratiska partiledare och statsministrar kommer hon gjort positiva avtryck i landets utveckling. kom ihåg att alla de andra klev direkt in på statsminister stolen. Mona Sahlin började som partiledare i opposition

Media på detta. Aftonbladet , SvD , DN ,
Andra som bloggat: Åsikter om allt , Kent Persson , Annarkia , Ankersjö , Rasmus Lenefors , Utsikt från ett tak , Alltid rött alltid rätt , Peter Andersson , Röda Malmö , Stefan Nilsson Snor en sammanfattning från Krassman och härmed tackar jag. Mer läsning finner ni här: RödgGrön och NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,