20100720

Höger-vänster ger högern hopp om än falskt

Det går ett märkligt hopp genom högern som sprider sig till ledarsidorna. Hoppet kallas höger-vänster skalan. Men det är ett falskt hopp som kommer göra ont när sanningen visar sig den 19 september.

      Jag skrev igår om den märkliga undersökning som Sifo/SVT gjort och att den glädjer vissa men väcker lika många frågetecken. Om du ska säga var du befinner dig på en skala ett till tio där ett är höger och 10 vänster blir min första fråga. Om jag är råbarkad kommunist av den gamla stammen likt VPK är jag då en tia eller är det KPML(r) som är tio? Frågan är nu när jag är Socialdemokrat. Var ska jag kryssa mellan 1 och 10? Är Moderaterna ett eller är det Kristdemokraterna? Om jag gillar offentligt driven sjukvård är det en tia eller om jag gillar offentligt drivna med inslag av privat är det då en femma? Som ni märker så blir det en tandlös undersökning.

      Men jag förstår högern då det känns om en opinionsförändring efter Almedalen. För oavsett avhopp och avgångna ministrar så var det inte Alliansens vecka utan de RödGröna som fortsatte att leverera politik på områden efter områden. För den lada som skulle öppnas på Gotland förblir fortfarande stängt och vi bara väntar på vad som komma skall. Jo visst ramlade det ut lite. För de blåes räkning kan det dock vara försent då ladan inte bara ska öppnas utan innehållet måste marknadsföras. Det tar tid särskilt när det gäller politiska varor.

Media: SvD, DN, SVT.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,