20110419

Klimatet, kärnkraften och arbetslinjen

För att fortsätta redan från gårdagen så finns det fler pusselbitar att syna innan pusslet är klart. Idag tar jag fasta vid en bransch som kommer växa om vi låter den göra det. Företag som arbetar med omställning. Klimatomställning.

       Idag skriver ett antal fyra socialdemokrater med bland annat Lena Sommestad och förra miljöministern Birgitta Dahl på DN debatt kring avvecklingen av kärnkraften och jag kan bara hålla med. Kärnkraften är som de som följer denna blogg inget som jag tror på håller framtiden till. Så jag tänkte in uppehålla mig längre än så vid det utan fortsätta min diskussion kring arbetslinjen som jag har lyft ett par dagar och klimat är en av de centrala frågorna för att kunna gå framåt.

        Att gå från storskalig produktion av energi till småskalig tror jag är en framkomlig väg för att få fart på Sverige och med det arbetstillfällen. Här finns en möjlighet att bli ett framgångsland. Vi har möjligheterna med naturliga grunder i vind, vatten och sol. Men när det gäller omställningen är den nya energin bara en del för jag tror med en dåres envishet att vi kan spara energi så av bara den anledningen skulle kunna stänga ner ett antal reaktorer. Men här finns det investeringskostnader som kan vara svåra för den enskilde eller företagen. Här borde politiken gå in och styra om ROT så att det enbart kunde sökas för projekt som hade effekt på energiförbrukning och klimatet. För med småskalig produktion av energi så minskar den samhällets sårbarhet. Men i omställningen kommer det behövas fler i arbete.

          Men för att vi ska kunna ställa om samhällets energikonsumtion behöver staten gå in med stöd i både ekonomiska termer men också kunskap. Jag vill här se ett samverkan mellan stat, utbildning och näringslivet kring hur vi finner lösningarna som både klarar klimatet och ekonomin på sikt. Det ären utmaning som vi måste ta. Det handlar om att bygga det gröna folkhemmet. Ett hem där vi inte tär på morgondagens resurser.

         Sverige ska inte konkurrera med låga löner och taskiga villkor utan med kunskapen om morgondagen. Vi ska åter visa att Humlan kan flyga trots vad alla säger. Vi socialdemokrater har visat det innan och kan visa det igen.

Media: DN, Ab, Ab2.
Bloggat: Erik Pelling och Thomas Böhlmark på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,