20110529

Håkan Juholt är omsprungen och det skadar partiet!

Ok då har Carin Jämtin satt sin boll i rullning medan vi fortfarande väntar på att Håkan Juholt ska göra detsamma. För han ligger efter och borde vara före för att det ska bli en bra målgång för båda i april 2014 på kongressen.


         I veckan så tillsatte då partistyrelsen organisationsutredningen och direktiven har jag kommenterat sedan innan. Visst har jag kritik och jag är sådan att jag har svårt att bli hundra nöjd. I många lägen en bra egenskap, som dock kan reta omgivningen. Men Nu är de sjösatt och arbetet ska ta fart. Men ett problem återstår. Vad ska organisationen lösa? Vi vet inte det då politiken fortfarande är otydlig och alla väntar på att arbetet med programkommissionen ska komma igång. Partiordförande Håkan Juholt ska leda det arbetet och vi väntar på initiativ.

          För det finns en stor "risk" att Carin Jämtin får bra fart på sin utredning och de förslag som kommer komma fram baserar på dagens politik och arbete. Inte det vi tänker kommunicera i framtiden utan det som var gårdagen. Så med det så är det dags att Håkan Juholt samlar sin kommission och skyndar på med sitt arbete. För den politiska utvecklingen måste ligga steget före organisationens.

          Jag har i tidigare poster varit kritisk att vi ofta formulerar oss utifrån den organisation vi har och och ställer politiken åt sidan. Vi får nu inte göra den gropen så djup att vi inte kommer ur den. Men felet är inte att Carin Jämtin kör på utan att Håkan Juholt ligger efter.

         Är det så att Håkan Juholt inte anser att han hinner med så är alternativen två antingen så överlåter du programkommissionen till någon som brinner och vil,l eller så litar du på de personer som du utsett i olika frågor att leda partiet. Tja, det finns ett tredje alternativ. Om du inte litar på dina talespersoner byt ut dem.

         Jag fortsätter vara en kärleksfull kritiker oavsett om jag kommer fortsätta vara förtroendevald eller inte. Men jag kommer alltid vara socialdemokrat, där råder inga tvivel.

Tidigare på ämnet: När en latte är större belöning än en ny medlem ,Socialdemokraterna, gårdagen är inte morgondagen inte ens i Vimmerby, Vart blev du av ljuva parti?
Media:
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,