Inte bara en bit |
Vi frontar inte i undersökningar. Vi utbildar inte spjutspets akademiker. Men vi gör något annat. Vi tar fram unga som kan se hela pussel och inte bara den pusselbit som ligger framför deras ögon. En fråga som måste ställas är om undersökningarna undersöker rätt saker? Så när skolan vill ha mer av entreprenöriella lärande så är jag positiv. Jag tror nämligen att det är där som skolan missat och, känns lite märkligt, måste ge beröm till regeringen som lyfter in detta i läroplanen. Sedan vet jag inte om det med allt andra som de föreslår blir den verkstad som jag hoppas på.
Det är när man kan se helheter som man växer, men också klarar att lösa komplexa uppgifter. Att enbart se matten som tal utan att sätta in dem i livet utanför ökar inte de ungas engagemang att lära sig mer. Att som sonen berättade ta bort praktiken i nian så att de tar än ett kliv från verkligheten utanför klassrummet för inte eleverna mer mogna att plugga och få förståelse för kunskapens roll i samhället.
Så att SNS går emot ligger helt i linje med vad arbetsgivarnas lobbyorganisationer arbetar för. Svenskt näringsliv ville även ha bort Harry Potter från schemat. På något sätt så ramlar vi tillbaka till att "skolans uppgift är som sig bör att skola arbetskraften" och sluta tänka själv. IF Metall drev för längre sedan frågan kring det goda arbetet och menade att arbetaren hängde av huvudet när man bytte om och det kan kännas som visa vill tillbaka till detta arbetsliv. Jag tror inte det är framtiden.
Jag har tidigare skrivit kring detta och och vad jag anser har ni kunnat läsa på denna blogg.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter omskolan, regeringen, svenskt näringsliv, lärarnas riksförbund, pedagogik, entreprenörskap, social kompetens, Socialdemokraterna,