20120121

Och partiledare är.... ingen...

Frågan är om man ska skriva? När jag anlände till Oskarshamn så mötes jag distriktets ombudsman med orden -Är du nöjd nu? Jag blev helt ställd. Jag må ha varit kritisk och vilja att Håkan Juholt skulle få bättre stöttning. Jag har aldrig krävt hans avgång. Så jag är idag ledsen och tom. När detta händer att en av partiets tjänstemän som borde stödja förtroendevalda istället sänker undrar jag vart vi är på väg…


Borde säkert inte skriva detta men det är ett av problemen i partiet att personerna blir större än de ska och politiken förminskas. Jag hoppas på att det kommer bli ändring men vet inte om partiet orkar det. Idag är det en dag å vi ska sörja och vara ledsna. 

             Nu har Håkan Juholt lämnat arenan och frågan vad som händer nu är på agendan. Vi vet att många vill åt stolen men få kommer erkänna det. En sak som måste ske är att hela partistyrelsen hamnar under luppen för at se vad de har för roll i denna utveckling. För den startade inte in mars 2011 utan långt tidigare och många av de som idag är valda har suttit med länge. En del har suttit innan valet 2006. Med andra ord två valförluster och självkritiken verkar inte finnas utan är det inte Håkan Juholts fel så är det media. Håkan Juholt tog sitt eget ansvar och avgick. Frågan är om det var rätt person som avgick? Jag är tveksam. Det är ett kollektivt ansvar och jag vill nu höra ledamöterna i partistyrelsen ge sin bild av partiet och det egna arbetet.

             Men nu är ett kapitel slut och det finns möjlighet att skriva nästa. Antingen så skriver vi tillsammans och åter gör partiet till en rörelse med brett engagemang eller så låter vi fåtalet skriva och besluta och vi andra sluter leden bakom dem. Som ni vet så tror jag inte på den vägen. Verkställande utskottet (VU) måste nu snabbt ge besked om den kommande processen och som en sa i radion, när jag satt i bilen hem på de mörka vägarna. Med flera som aspirerar på att leda partiet kan vi få ett samtal m politiken och ledarskapet.

          Men vi är i kappvändare-partiet och vi som hållit en linje fryses ut. Oppositionsrådet i grannkommunen som för ett par månader sedan krävde Juholts avgång och tog ner fotot ställde samma fråga som ombudsmännen –Är du nöjd nu? Och svaret var att jag var ledsen, tom och aldrig velat se Juholts avgång. Jag som ville utveckla finna framgången var plötsligt ansvarig medan kappvändarna som bara ville lunka på var hjältar… 

         Men på måndag är det en ny vecka och politiken stannar inte. En nu ledning måste styra partiet tills en ny vald tar vi så det innebär att mina punkter från gårdagen kommer även nu vara aktuella. För oavsett lösning så har vi en läxa kvar

  • 1.     Den som leder partiet i morgon måste ha bra back-up.
  • 2.     Den som leder partiet i morgon måste ha mandat att företräda partiet.
  • 3.     Den som leder partiet i morgon måste lyssna på omgivningen och förankra
  • 4.     Den som är talesperson för partiet i morgon måste veta att uttalande är förankrade i ledningen (lite hängslen, livrem måste vi börja ha tills vi är på banan igen)
  • 5.     De som inte har förtroende för ledaren måste kliva åt sidan

       Vidare så bör partimedlemmarna läsa dessa två texter skrivna av Peter Kadhamar i Aftonbladet och Leif Levin i DN som sammantaget ger bilden av var vi befinner oss. Kan vi enas om bilden så finns det förhoppningar att kliva vidare. jag har själ varit inne på dessa tankar. Så med detta i tanken spelar det ingen roll vem som leder partiet och det är det som skiljer mot tidigare ledarkriser. Då har vi i stora drag haft en politik som vi varit ense kring. Det har vi inte idag då den inte går i samklang med utvecklingen...

        Och för att vara extra tydlig JAG VILLE INTE ATT HÅKAN JUHOLT SKULLE AVGÅ utan få hjälp att bli en bra partiledare för vårt parti! Så jag är inte nöjd!

Tidigare på tema krisen har jag skrivit härhärhärhärhärhärhär. och här
Bloggat: Martin Moberg, Roger Jönsson och Peter Johansson på ämnet...
Media: Ab, Ab2, Ab3, Exp, Exp2, SydöstranAbGPSVT 123LO-tidningenNyhetskanalenVF,ExprDISvD 12SR 12DN 12SydöstranDala-demokratenGotlands folkblad 123Piteå-tidningenÖstran 12Dagens ArenaVärmlands folkblad 12Folkbladet 123LTZ 12Västerbottens folkblad 12,Dagbladet 12Norrländska socialdemokratenArbetarbladet 123Folket,Ab 123Expr 1234DNSvDSVTTV4SRAftonbladet, DNSvD,ExpressenSR, SVT,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,