20100925

Högbergs Odds del 9 eftervalsdepression med skadeglädje i krönikaform...

Vaknade kastade mig ur sängen för att kolla media och göra mig klar för torget. Fanns det några nya undersökningar och komma ihåg att ta svängen till expen så jag kan se att valaffischerna är uppe.... Men nä. Ingen ringde. Det fanns inga affischtavlor att vakta. Det är över nu allt som återstår är ett par kryss att räkna...

             Jag har idag gått in i eftervalsdepression. Allt är blä. Kan bero att de borgerliga får möjligheten att sitta vid ratten i fyra år till. Sedan om de klarar det kan man förstås ha olika åsikter om. Men är jag ensam om att känna denna tomhet. Från att levt val under ett antal månader till det mer eller mindre dör ut. Lite av ångesten kan vara att kryssen för Vimmerby och landstinget i Kalmar län inte är räknade. Ett betyg på en egen prestation i valet. Vet att vi inom NetRoots har gjort skillnad. Men de traditionella kryssen känns tungt.

            Försöker finna glädjeämnen och då får man ibland ta till skadeglädjen och ser då glatt hur det uppstått lite bråk på Socialdepartementet. Det visar sig att Fredrik Reinfeldt låst upp dörren och släppt ut Cristina Husmark Pehrsson. Ja ni har kanske märkt att hon varit inlåst under valrörelsen. anledningen är att hon är för tydlig med vad moderaterna vill.

          Och vips så flyger hon som en terrier fram och försvarar sjukförsäkringen. Hennes chef på departementet Göran Hägglund vill ha ändringar, men sjukförsäkringsministern tycker de kan vänta. Misstänker att pengarna behövs för jobbskatteavdrag nummer fem. Ska bli intressant att följa utvecklingen i frågan då man grubbla på om de båda kommer sitta kvar när Statsministern presenterar sin nya regering. Måste dock erkänna att Husmark Pehrsson gör ett förträffligt jobb. Det finns ingen i regeringen som är så klar som hon med vad moderaterna egentligen vill. På det sättet kan man säga att hon är en av regeringens klaraste lysande stjärna... Oddsen på att båda kommer vara kvar är så låga att de inte finns i den matematiska vetenskapen.

           Hehe känner redan hur livet blir ljusare. Man är nog lite sjuk när man går igång på ett litet bråk på Socialdepartementet...

           För att gå vidare så ser jag att Maud Olofsson inom en snar framtid får ta fram tippex för att sudda "vice statsminister" från visitkortet. Frågan är om det kommer stå näringsminister eller om det också ryker... Ja ibland kan även en vinnare vara en förlorare...

           Ser att jag inte är ensam att spekulera. Men här är det mer av att tycka och veta. Jag drar mig för det. För om jag ägnar mig åt att tycka vilka ministerposter vi ska ha och vilka ledare som vi ska ha.

           Vidare ser jag att det nu diskuteras en extra kongress i partiet och ska vi ha det är det viktigt att det finns nått att besluta om. Det finns en risk att de grupper som nu är tillsatta inte får den tid som de behöver för att göra sin analyser och dra de slutsatser som behöver göras om de nu brådskas iväg med en extra kongress. Till 2013 är det inte långt. För vi får inte som en del tidningar göra detta till en person och konsultfråga. Visst kan vissa media den så kallade ekokammaren göra allvarliga anspråk på att styra socialdemokratins valanalys och hur vi formulerar oss för valet 2014 och framtiden. De kommer också gladligen försöka hjälpa oss med vilka som vi ska ha på våra olika poster. Ser att det redan är igång. Med en snabb extrakongress så är risken stor att vi spelar dem i händerna. För vi får inte glömma att vi till skillnad mot moderaterna inte är ett kampanjparti utan ett folkrörelseparti. Det gör att det krävs tid med frågor så att alla ges möjlighet att vara med i processen.

              Nä nu är det lördag och jag ska korka upp en flaska rött ta ett glas slänga mig i soffan efter rensat svamp.

Bloggar i serien: Högbergs odds om regeringen.
Högbergs odds om regeringen. del 2 företagen sågar Centern.
Högbergs odds om regeringen. del 3 försvaret och Afghanistan
Högbergs odds om regeringen. del 4 den sociala sidan är inte så social
Högbergs odds del 5. När jätten åt upp de små både bokstavligt och bildligt
Högbergs odds del 6. Vad händer idag?
Högbergs odds del 7: Får alla vara (m)ed?
 
Högbergs odds del 8: Värdekonservatismen tar plats.

Media: Ab, Ab2, Ex, Ex2, SvD, SvD2, DN, DN2.
Bloggat: Johan W och kulturbloggen och Kulturbloggen igen och Röda Berget och Tokmoderaten som vanligt. Det känns som om vardagen även infinner sig i bloggosfären.
Krönikor, betrakterlser som brukar komma när det inte är val Mary Jensen, Kent Persson, Peter Andersson (från sin semester på Mallorca).