20101005

Högbergs Odds del 15: Hur blev det då?

Jaha då var det över ministrarna är presenterade och och att de tre lågoddsarna som rök var inget att häpna över. Men det första oddsen var att Tobias Krantz fick gå och så rätt jag fick. 

         Nu blev det dock en del frågor att notera över. Jag trodde inte att försvarsministern Sten Tolgfors skulle få fortsatt förtroende men nu fick han det och spelet bakom vet jag inte.


         Ser vi nu på den nya regeringen och de nya ministrarna.
Att Ulf Kristersson tog över socialförsäkringsfrågorna var dagens lägsta odds. Vi vet dock att de nu inte blir något jubel för de sjukskrivna. Han är känd för sina hårda nypor.

       Hela Laguppställningen som ska driva politiken under den kommande mandatperioden. Tack vare min förgjorda förkylning så tar jag bara listan rakt av utan att kommentera mer.
Statsminister Fredrik Reinfeldt
EU-minister Birgitta Ohlsson
Justitieminister Beatrice Ask
Migrationsminister Tobias Billström
Utrikesminister Carl Bildt
Biståndsminister Gunilla Carlsson
Handelsminister Ewa Björling
Försvarsminister Sten Tolgfors
Socialminister Göran Hägglund
Barn- och Äldreminister Maria Larsson
Civil- och Bostadsminister Stefan Attefall
Socialförsäkringsminister Ulf Kristersson
Finansminister Anders Borg
Finansmarknadsminister Peter Norman
Utbildningsminister och vice Statsminister Jan Björklund
Jämställdhetsminister (bitr Utbildningsminister) Nyamko Sabuni
Landsbygdsminister Eskil Erlandsson
Miljöminister Andreas Carlgren
Närings- och energiminister Maud Olofsson
IT- och Regionminister (bitr Näringsminister) Anna-Karin Hatt
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd
Kultur- och Idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth
Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström
Integrationsminister (bitr Arbetsmarknadsminister) Erik Ullenhag 
        Nu kan man om man är lagd åt det håller börja spekulera om vilka som kommer sitta i fyra år. Våga jag mig på en gissning sitter Tolgfors löst om det inte blir ordning på försvaret. 

         Så nu lämnar jag denna serie efter 15 inlägg och kan konstatera att jag inte var så fel ute på ett antal frågor. Vill dock inte säga att jag aldrig kommer tillbaka till denna fråga.


Bloggar i serien: Högbergs odds om regeringen.
Högbergs odds om regeringen. del 2 företagen sågar Centern.
Högbergs odds om regeringen. del 3 försvaret och Afghanistan
Högbergs odds om regeringen. del 4 den sociala sidan är inte så social
Högbergs odds del 5. När jätten åt upp de små både bokstavligt och bildligt
Högbergs odds del 6. Vad händer idag?
Högbergs odds del 7: Får alla vara (m)ed?
Högbergs odds del 8: Värdekonservatismen tar plats.
Högbergs Odds del 9 eftervalsdepression med skadeglädje i krönikaform...

Högbergs Odds del 10: När de egna spekulerar. 
Högbergs Odds del 11: Den sista striden?
 
Högbergs Odds del 12: Tre ska bort
 
Högbergs Odds del 13: mr ambassador
 
Högbergs Odds del 14: Inte många kvar.


Media: Ab, SvD, Ex, DN.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.Glöm inte NetRoots valananlys!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,