20120125

Vad har jag skrivit om Juholt egentligen?...

Då jag fått kritik för att drivit Håkan Juholts avgång har jag gått igenom vad som jag skrivit på Håkan under hösten och visst har jag varit kritisk, kärleksfull kritisk vän. Men om det inte uppfattats så ber jag om ursäkt.


Så jag har ägnat förmiddagen åt att gå igenom mina postningar och det som slår mig är att jag inte varit så kritisk som jag själv trott och framför allt vad andra påstått att jag skrivit. Men folk kanske inte har läst utan gått på hörsägen och medias hetsande rubriker...



Postat om Juholt
            2011-07-08 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/07/en-naring-behover-naring-juholt.html Jag kan se en rörelse i partiet efter att Håkan Juholt blev vald Från det allt mer kampanj och konsultsosseri till en tillbakagång mot folkrörelsen. En utveckling som är bra och jag tror det är där som vi kan få till den utveckling som partier så väl behöver.

            2011-09-12 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/09/juholt-jamtin-och-waidelich-nu-har-det.html ” Var det fel att sätta Håkan Juholt som ordförande i programkommissionen? Hinner han inte med att leda arbetet med en ny socialdemokrati? Carin Jämtin ser jag göra politiska utspel som vi har företrädare som borde göra. Jämtin borde ägna all kraft åt att finna styrkan i rörelsen. Den styrka som gått förlorad och som givit oss två valförluster.

            2011-09-28 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/09/grattis-hakan-juholt-carin-jamtin-tommy.html ” Så jag hoppas nu vakna upp till rubriker om rätting i leden och i detta fall min partiledning. Alla fyra ska bära hundhuvud utan gradering Håkan Juholt, Carin Jämtin, Tommy Waidelich och Carina Moberg. Det är er uppgift att se till att förslagen förankras och presenteras så att”

            2011-10-03 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/10/socialdemokraterna-var-det-en-tendens.html ” Men åter till partiledaren, Håkan Juholt. Att han vill är det ingen som tvekar på men en fråga som har återkommit är vad han vill och om resten av rörelsen är med. Att det i ett så stort parti som socialdemokraterna finns slitningar är inget att förundras över. En folkrörelse som rymmer människor från de flesta av de olika skikt och geografier som landet rymmer uppstår spänningar är som de ska. Men det är när ledningen inte lyckas använda denna rörelse till något positivt som faran uppstår och som det rapporterades i media förra veckan var jag orolig för att just så var fallet. Men den Juholt som satt i morgonsoffan kändes lite mer tillbaka till den gamle ledaren som vi valt. En ledare som verkar funnit den röda tråden och jag hoppas att vi under veckan kommer få ta del av den. Inte bara en massa punktförslag som i och för sig kan vara bra men inte hänga ihop med våran berättelse om vart vi vill med Sverige.
         För en sak är säker och som övertygat mig allt mer de senaste veckorna. Socialdemokraterna behöver en stark ledare som har förmågan att peka. Vi är än inte mogna för en demokratisk process som gör att alla kan vara delaktiga. Jag tycker inte om det och det måste ändras. Ansvariga för det är partiledningen med Håkan Juholt och Carin Jämtin som stående vid rodret. För ska vi öppna oss så måste ledningen peka med hela handen och de delar som frodas i de mörka korridorer där de lobbar för varandra. En subkultur som växt fram där ryggkliandet blivit en beroendeframkallande vana... Juholt och Jämtin måste våga börja städa ur detta.”

          2011-10-09 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/10/kan-det-bli-varre-en-kronika-om.html  ” Tänkte skriva en krönika om den framtida socialdemokratiska politiken men det känns inte så lätt. Inspirationen vill liksom inte infinna sig utan det enda som jag har på hornhinnan är min partiledare som spaltmeter efter spaltmeter hängs ut om fel och brister i redovisningen. Vad är sant vad är fel känns ointressant ur ett perspektiv och det är att jag vill diskutera politik. Vi har massarbetslöshet, ökande barnfattigdom, miljöproblem, bostadslösheten, våldet i våra förorter, bristande kunskaper bland eleverna och våra äldre som inte alltid får den omsorg som de förtjänar. Men inte vill någon diskutera detta. Som ett brev på posten kommer istället Håkan Juholt redovisningar och bidrag. En fråga, är han ensam eller är de fler?”

           2011-10-12 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/10/man-fodds-inte-till-statsminister-man.html Håkan Juholt gör den nu. Ja jag vill se honom som statsminister, om inget mer kommer, för då orkar jag inte längre. Det finns en gräns men var den går vet jag inte än.

          2011-10-13 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/10/den-lilla-pojken-och-juholt-kronika-om.html  ” Jag mötte en gammal man som var medlem i partiet. Han berättade att han gråtit över de som sker i partiet. De tar så hårt oavsett vad som gjorts eller inte gjorts. Det som sker gör mitt politiska liv så mycket svårare. försvaret av väljarnas åsikt gentemot partimaskinen som sluter sig. Försvaret av Juholt gentemot väljarkåren som köper medias bild med hull och hår. Förtroende...”

          2011-10-15 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/10/till-juholt-och-jamtin.html ” Hej Håkan och Carin. Idag är första dagen på en ny tid. Idag så kommer vi starta segern mot en valseger 2014 (hoppas det inte är försent). Men det innebär att vi med er i spetsen måste rivstarta processen i partiet. visa att vi menar allvar. Jag kommer vara med er på den resan men då måste ni signalera till mig att ni menar allvar.”

         2011-11-09 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/11/socialdemokratin-hakan-juholt-ledd.html ” Det är så lätt att peka på en person och göra den ansvarig för världens alla fel. Men med lite klokhet så förstår man att så inte är fallet. Socialdemokraterna lägger nu skulden på Håkan Juholt även om man vill säga att man stödjer honom. Om så var fallet vore det klädsamt att ta på sig ansvaret för att partiet mår dåligt, fruktansvärt dåligt. Vore det en individ skulle den ligga på intensiven med akuta insatser. Inte en Panodil. För det som många av partiet företrädare gör när man skyller på media och granskningen av Juholts hyresaffärer är just att skjuta blicken från den egentliga sjukdomen. Med pågående hjärtattack kan man inte angripa finnen på näsan!
           Visst Juholt gjorde fel och så är det att vara sosse. För oss gäller inte lagen utan på den måste också läggas "Folkets sosselag". Vi måste lära det och också bära det med stolthet. För den lagen bygger på folkets förtroende för oss socialdemokrater. Fredrik Reinfeldt kommer inte få en "moderatlag". Att få folkets lag är ett av stegen mot att var samhällsbärande.”

” Efter valet så tillsattes en kriskommission som gjorde ett bra arbete med god hjälp av den Öppna kriskommissionen. Förslag presenterades som kunde ligga till en grund för det förändringsarbete som behövdes och behövs. Men så kom kongressen och valet till nu ordförande dominerades. Resan fram var en resa i slutenhet. De som fick vara med (ordföringar och ombudsmän) var nöjda med öppenheten. Men så valdes Håkan Juholt och med de så slöt sig partiet åter igen. Nu var Mona Sahlin borta och åter en karl vid rodret så kommer vi vinna. Arbetet med att förändra partiet stoppades upp av de som satt bekvämt. Väntan på 40 procent tog sin början. Grunden var att folk skulle tröttna på moderaterna och deras orättvisa politik. Och vi väntade och vi väntade... Men nedgången kom inte. Tvärtom så är de idag Sveriges största parti med marginal...
         Så Håkan Juholts problem är inte partiets problem. Men partiets problem är Håkan Juholts problem. För han blev vald med ett mandat att sätta igång de nödvändiga förändringsprocesserna. Ett mandat som han inte tagit och vad jag förstår även motarbetats. Dels med de som tror på gårdagens politik, men främst de som inte vill flytta på sig. De som under årtionden byggt sig en position med informella maktnätverk.
       Grunden för framtiden finns i kriskommissionens rapport. Nu är det upp till ledningen att ta upp handsken eller avgå Det finns inget alternativ. Jag tror på partiet och vill kämpa sida vid sida med Håkan Juholt, om han vill och orkar. Men det krävs att vi är fler.”

           2011-11-11 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/11/socialdemokraternas-juholts-framtid.html ” Jag är orolig för Håkan Juholt. Jag gillar Håkan vilket jag skrivit om tidigare. Jag skriver kritiskt om mitt parti, på uppmaning av Håkan Juholt. När vi var ett antal bloggare som träffade honom i Almedalen tyckte han vi blivit för tysta och snälla gentemot honom och partiet. Han sa att vi måste fortsätta jaga och det gör jag. Nordkoreanska hyllningskörer bygger inte folkrörelsepartier och absolut ingen framtid.”

           2011-11-16 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/11/jag-stodjer-juholt-men-kommer-som-van.html ” Så jag kommer som en god vän fortsätta vara kritisk till Håkan Juholt och Carin Jämtin. För jag vet att de behöver omge sig med kärleksfulla kritiker som vågar säga till dem när de gör bra eller dåliga saker. Det är så vi utvecklas som individer och som parti. Tystnaden ska inte gälla internt utan bara när vi lyssnar på väljarna och andra som kan tillföra oss kunskap och idéer för framtiden.”

            2011-11-21 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/11/socialdemokraterna-popcorn-duger-kanske.html Håkan Juholt kan inte ensam tillskrivas raset för Socialdemokraterna. Visst har han betydelse men om vi andra stod upp för en tydlig aktuell politiskt samtal så skulle vi få mer sympatisörer. Huvudet i sandet och vissa ett gammalt arsle lockar inga väljare

            2011-11-15 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/11/socialdemokraterna-ett-litet-sms-kan.html Så när jag hör Håkan Juholt tala i lördagsintervjun så kan jag ibland känna att det inte är morgondagen. I de tre tal som han hållit (De stora: Linjetalet, 1:a maj och Almedalen) har han dragit upp riktlinjerna. Nu behöver han hjälp att realisera dessa tal. Om så inte blir fallet så riskerar vi och Håkan Juholt att falla tillbaka till gammal retorik som bygger på återställa istället för att finna nya vägar fram mot rättvisa, delaktighet och solidaritet. För en sak är säker. När Moderaterna bygger nya väggar använder de de gamla som schaktmassa. Så de finns inte kvar att återställa.”,
 Nu kommer säkert vissa partimedlemmar beskylla mig för att såga Håkan Juholt. Så är inte fallet. Han är våran partiordförande och vi måste vara kärleksfullt kritiskt gentemot honom. Han vill det och vi vet att man inte utvecklas av nickedockor och ja-sägare.  Men han är inte ensam och ska inte var. Vi har alla ett ansvar och känner vi att vi tar det?

            2011-11-24 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/11/nar-socialdemokraterna-goes-svensson.html ” Men frågan är om socialdemokraternas ledare, Håkan Juholt försöker vara Gustaf Svensson för att det förväntas av honom. Vi som sett honom arbeta med försvarsfrågorna ser en politiker med näsa för morgondagen, en som tänker efter, en som lämnat Gustaf Svensson bakom sig. Så vad är det som hänt? Vi vet att Juholt är impulsiv men fortfarande kunde sväva på svaret och vilja återkomma. Att inte veta allt är bra. Att låta andra svara är bra. Att spara på krutet är bra.
         En teori som jag hört är att när Håkan Juholt var 1 av 349 så var man tvungen att märkas, urskilja sig.  Då kunde man springa på varje boll utan att vara hundra. Vi ser det om inte dagligen så snudd på när ledamöterna sitter och tycker i våra morgonsoffor och debattprogram på områden de inte behärskar till fullo, men de klarar det för de är bara 1 av 349. Men Nu har Håkan Juholt lämnat den positionen och blivit en av en. En svårighet som kan vara svår att hantera om inte stödet, familjen, ställer upp omkring en. Frågan är om partiet ens har kvar en familj att ställa kring Håkan Juholt? Barnen flyttar hemifrån och frugan arbetar med andra saker.  Bilden är det dräneras på kompetenta personer och kvar blir slitvargarna som går till sitt arbete och gör de som ska göras och inte mer. Kvar blir Gustaf Svensson som endast har kvar sina one-liners och publiken skrattar och vill ha autografer. Succé skriver kritikerna p plats men de lämnar tidigt och ser inte vad som sker bakom scenen.”

        2011-11-26 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/11/socialdemokratin-fyran-ord-till-sociala.html  Några tankar men det viktigaste är att vi får ordning i partiet. Att de politiska mål nu lämnar bordet för att gå till granskning och färdigställandes. Jag vet att Håkan Juholt brinner och jag brinner men känner hur min brasa inte får de bränsle som behövs för att fortsätta brinna. Kan dagen vara en start eller är det åter bara ett fagert tal som Juholt skämt bort oss med sedan han blev vald.

         En sista uppmaning går till partistyrelsen och gruppledarna i riksdagen. Det är nu dags att följa den linje som Juholt pekat ut och det är särskilt er som gruppledares uppgift att konkretisera detta. Jag vill inom en snar framtid (månad) börja se konkreta svar på dessa fyra områden. Jag kan inte vänta och jag är inte ensam!
  
         2011-12-02 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/12/socialdemokraterna-juholt-far-bara.html Håkan Juholt åker land och rike runt på frälsarmöten bland våra egna och det kan vara bra men frågan är vad han frälser i? Är vi klara med vad vi vill eller blir det lätt en massa klyschor och enkla one-liners utan bakgrund. Att alla jublar när Juholt talar är känt och han är en våra främsta retoriker.
Det som jag kom på när jag i bilen på väg till Ölands folkhögskola var att jag saknade den Håkan som jag lärde känna. Den grubblande. Den Håkan som jag hörde på radion var kampanj-Håkan. Alltid kampanjen och samma svar på de flesta frågor. Idag var han bra på frågan kring kritiken gentemot honom. Men det var den interna. Och han må ha vårt stöd men det är rösterna utanför. Hur vi återfår deras förtroende. Jag märker på mitt skrivande att det finns ett intresse och behov av att samtala om en ny socialdemokrati. Jag tror det är dags för Håkan och resten av oss i partiet att sätta oss ner och tänka.

           2011-12-03 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/12/kort-om-socialdemokraterna-och-dagen.html Jobben, jobben, jobben och lite välfärd, så kan man beskriva dagens artikel av Håkan Juholt. Med kunskap ska land byggas. Dagens artikel är en av de bättre som levereras av en ledande person i partiet. Men att vinden vänder tänker jag inte ropa än

           2011-12-03 http://hogbergstankar.blogspot.com/2011/12/socialdemokratin-reflektion-fore.html Det var ett ideologiskt starkt tal som Håkan Juholt höll. Att han vill är det inget tvivel om men har han partiet med sig på den omprövning av politiken som måste ske. Håkan Juholt är tydlig med att gårdagens politik inte fungerar utan att med våra tidlösa värderingar i ryggen ska forma nya lösningar med sikte mot horisonten.
Så talet var bra. Det gav en grund för ett samtal om framtiden. Sittande i soffan konstaterade hustrun och jag att detta var bättre än linjetalet i mars. Det var mer av eftertanke i detta tal, Jag efterlyste i går den gamle tänkande Håkan och nu tyckte jag se delar av honom. Att börja grubbla och forma tankar om framtiden.

         Sedan så följer alla texter som inleddes med att "jag inte tyar längre" sedan som följer härhärhärhärhärhärhärhärhär och här och avslutades med detta Tankar om Juholt

        Så när ni läst allt så kan ni ta er egen ställning och kommer ni till att jag fortfarande drivit och krävt Håkan Juholts avgång så hör av er och peka på vad. 

Media: Ab, Ab2, Ab3, Exp, Exp2SvD, DN, DN2, SVT, SR, GP.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,